Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Imigrante, jsi tu nelegálně? Letíš domů při první příležitosti!

28. 05. 2015 13:21:30
Je kolem osmé ráno a já si to v koloně aut štráduju do práce. V zrcátku vidím červený sedan, který „udělal myšku“ z vedlejšího pruhu a zařadil se za mě. V tom mu začala blikat červeno-modrá světla a já už hledal cestu ke krajnici.

Je kolem osmé ráno a já si to v koloně aut pomalu štráduju do práce. Protože celkem spěchám, překračuji rychlost o zhruba 6 – 8 km/hod. Ve zpětném zrcátku vidím červený sedan, který „udělal myšku“ z vedlejšího pruhu a zařadil se přímo za mě. Říkám si, kam tak spěchá? Vtom mu začala blikat červeno-modrá světla a já už hledal cestu ke krajnici.

,Super, teď dostanu pokutu za rychlost, ́ problesklo mi hlavou. Přistoupil ke mně člověk v civilu a prokázal se průkazem policie.

„Good morning sir, may I see your ID please?”

Policejní kontrola. Nechtěl po mě žádný další doklad, pouze doklad totožnosti. To mi přišlo celkem divné, neboť obvykle kontrolují i techničák a registraci auta, často i alkohol. Podal jsem mu svůj „kiwácký”* řidičák a v hlavě přemýšlím, proč si vytipoval zrovna mě: ,Že by se mu nelíbilo moje tenkrát ještě staré oprýskané auto? Že by si všiml auta narvanýho surfovacíma prknama? Nebo mně přeci jen změřil rychlost? ́

Zanedlouho ke mně přisel, vrátil mně řidičák a já se ho ptám, jestli je vše vpořádku:

„Is everything ok, sir?”

„Yes, everything is fine, we were just checking your immigration status, you good to go.”

Hm, takže imigrační kontrola. Pokračoval jsem do práce a v hlavě přemýšlel nad tím, co by se asi tak stalo, kdybych neměl v pořádku víza.

Proces vyhoštění, velice rychlá procedura

V předchozím článku jsem popisoval systém, kterým musíte jako imigrant projít, abyste se mohli natrvalo usadit na Novém Zélandu. V případě, že vás snad napadne tu pobývat po vypršení platnosti vašeho víza, sdržujete se na území Nového Zélandu nelegálně. S největší pravděpodobností vás žádný zaměstnavatel ani nezaměstná. Tedy rozhodně ne ve městě, neboť jim hrozí velké pokuty, ztráta licence, atd. Slyšel jsem o případech práce „na černo“, snad jen někde daleko od civilizace, uprostřed divočiny, atd. Ale standard to rozhodně není!

V případě, že na vás úřady přijdou (kdykoliv, kdekoliv, nejčastěji však při silniční kontrole v autě) a vy nebudete mít v pořádku imigrační status, následuje proces vyhoštění. A ten je, věřte mi, velice rychlá záležitost. V takovém případě totiž dostanete na místě pouta a policie vás odveze do detenčního zařízení, nejčastěji umístěného poblíž letiště. Nedají vám příležitost na nic. Tím myslím vůbec na nic. Nemůžete si domů odvést auto, vybrat peníze, koupit něco na sebe, políbit ženu,... Nemůžete opravdu nic. Možná snad budete moci někomu zavolat, že jste na cestě do své vlasti a ať se vám postará o všechny vaše věci, včetně zaparkovaného auta v centru města. Přijde vám to kruté? Pokud s tím nesouhlasíte, tak raději jeďte domů zavčasu, nebo sem raději nejezděte vůbec.

První volná letenka, a na vaše náklady

V detenčním zařízení čekáte na první volný let do vaší rodné země. Pokud je jediný volný let ten s nejdražší leteckou společností, v první třídě, pak letíte s touto nejdražší leteckou společnosti a v první třídě. To, že to stojí majlant nikoho nezajímá. V tomto případě to zaplatí vláda Nového Zélandu a přes ministerstvo zahraničí následně začne tuto pohledévku po vás vymáhat.

Dveře zavřené do všech zemí Commonwealth

Takže dnes ráno jste jeli domů z běžného nákupu a teď, už vytrženi ze svého dosavadního života, jste na cestě do své země. Tím to však nekončí. Vaše „hlava” dostane záznam „nežádoucí“ a tím máte zákaz vstupu do všech zemí Commonwealth (zemí spojeného království), tedy do Kanady, Jihoafrické Republiky, Velké Británie, Austrálie, Nového Zélandu samozřejmě, Indie, Srí Lanky a spoustu zemí Afriky. A to ani na dovolenou!

V podstatě stačí, aby vám vypršelo pracovní vízum. Běžně se stává, že vám ho už neprodlouží, protože o vaši profesi již není zájem z nějakého důvodu a vy tak musíte zemi opustit. Je jedno, že jste tu žili třeba šest let, platili daně atd. Znám případ, kdy dotyčný Čech boural v opilosti, a to tenkrát bylo legální řídit až s 0,8 promile v krvi! Stejně to překročil. Takže byl odsouzen za řízení v opilosti a tím pádem měl záznam v novozélandském rejstříku trestů. Další vízum už díky tomu pochopitelně nedostal, imigrační úřad má k těmto informacím samozřejmě přístup.

Nový Zéland nemá zájem o problémové imigranty nebo o ty, které už nepotřebuje. Taková jsou tu pravidla a my nemáme na výběr než je příjmout a žít s nimi. V cizí zemi se tomu prostě musíme přizpůsobit. Nic jiného nám nezbývá. Tedy zbývá, možnost vrátit se do Česka máme vždy.

Máš se co učit, Evropo

Nedávno jsem na iDnes četl článek, že Velká Británie chce přitvrdit proti nelegálním imigrantům tím, že jim bude zabavovat načerno vydělané peníze. Omlouvám se, ale to mě přijde spíš úsměvné, než-li jakkoliv účinné. A upřímně, s tímto přístupem se ani trochu nedivím, že si imigranti dělají z hostitelské země dobrý den a z dodržování zákonů si nijak hlavu nelámou. Pokud by všechny země EU zavedly tento princip, legálních a bezproblémových imigrantů se to týkat nebude a ti ostatní si dělat nepořádek v žádném případě nedovolí.

Nový Zéland si je velice dobře vědom svojí situace a ví moc dobře co dělá. Ví, že nejúčinější řešení nepřizpůsobových imigrantů je prevence, nikoliv jejich důsledek. Nebo myslíte, že by nám tu někdo pomohl, zemi která je uprostřed ničeho, tisíce kilometrů od nejbližší pevniny, v případě vypuknutí jakýchkoliv nepokojů, které velice dobře známe z ostatních evropských metropolí?

* Obyvatelům Nového Zélandu se hovorově říká Kiwáci podle endemicky místního nelétavého ptáka Kiwi.

Autor: Lukas Pohl | čtvrtek 28.5.2015 13:21 | karma článku: 42.20 | přečteno: 5134x


Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Irena Fuchsová

Rozvedený a sekáč

Za mého dětství to rozvedení měli těžké. Na muže se pohlíželo jako na nakažené morem a ženy byly rovnou odsouzeny do pekla.

18.6.2018 v 22:30 | Karma článku: 9.69 | Přečteno: 186 | Diskuse

Jan Šik

Zvířata ve válce: Medvěd Wojtek

Medvědi budí respekt svou velikostí i vzhledem. Přesto si asi málokdo dokáže představit, jak takové zvíře využít ve válce. V historii polské armády jeden případ existuje.

18.6.2018 v 19:00 | Karma článku: 10.05 | Přečteno: 177 | Diskuse

Jan Ziegler

Velká ruská nenávist vůči českým osvoboditelům

Nedávno Česká televize odvysílala o reportáž o tom, že ruské město Samara se brání pomníku českým legionářům, kteří ji osvobodili od bolševiků. Komunismus bohužel zapustil mezi Rusy hluboké kořeny.

18.6.2018 v 17:48 | Karma článku: 28.99 | Přečteno: 979 | Diskuse

Jaroslav Čejka

Za rok se vrátím...

Tedy, budu-li ještě živ. A kam? Přece na setkání blogerů IDNES, na kterém jsem byl letos poprvé, ale doufám, že ne naposled. A že jsem nic nevyhrál? Jak to že ne? Copak setkání s příjemnými a vesměs talentovanými lidmi je nic?

18.6.2018 v 17:24 | Karma článku: 10.74 | Přečteno: 247 |

Janis Sidovský

Strach z gayů chce změnit ústavu

Poslanci chtějí měnit ústavu a zabránit gayům, aby mohli pobírat vdovský důchod nebo mít společné jmění. Navrhují, aby manželství bylo ústavně jen pro muže a ženu, čímž zablokují nároky stejnopohlavních partnerů.

18.6.2018 v 13:45 | Karma článku: 35.38 | Přečteno: 3220 | Diskuse
Počet článků 3 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 9436

Český emigrant žijící léta na druhé straně světa. IT inženýr. Vášnivý surfař a cestovatel. Rád bych se podělil o své názory na svět z trochu jiného pohledu, případně předal pár zkušeností.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.